Οι κωδικοί QR (ή αλλιώς, οι κωδικοί "γρήγορης απόκρισης" σε μακροσκελή μορφή) υπάρχουν εδώ και αρκετό καιρό. Ωστόσο, δεν υιοθετήθηκαν μαζικά μέχρι που χιλιάδες άνθρωποι σε όλο τον κόσμο πέρασαν από κινητά προηγούμενης γενιάς και άρχισαν να διαβάζουν κωδικούς QR με τα νέα τους εντυπωσιακά smartphones, tablets και όλες τις συνδεδεμένες συσκευές τους. Δυστυχώς, παρά την απόλυτη ευκολία των κωδικών QR, ιδίως όσον αφορά την ικανότητά τους να κοινοποιούν πληροφορίες στους καταναλωτές με ένα μόνο κλικ, η καινοτομία τους εξαλείφθηκε σύντομα.
Παρόλο που οι κωδικοί QR σαν μια νέα τεχνολογική μόδα μπορεί να έπεσαν σε δυσμένεια, η ίδια η τεχνολογία δεν εξαφανίστηκε. Για την ακρίβεια, παρέμεινε βασικός πυλώνας στη διαφήμιση και το marketing από τις αρχές του 2010. Όμως, το 2020 συνέβη κάτι που συγκλόνισε τον κόσμο: η έναρξη της πανδημίας COVID-19. Κανείς δεν γνώριζε ότι αυτό το παγκόσμιο γεγονός που άλλαξε τη ζωή των ανθρώπων, θα πυροδοτούσε την επιστροφή των κωδικών QR με έναν αρκετά μαζικό τρόπο. Να γιατί...
Καθώς πολλοί άνθρωποι, εκείνη την εποχή, είτε δεν ήταν σίγουροι για τον τρόπο εξάπλωσης του COVID-19 ή ζούσαν σε κατάσταση αυξημένης αβεβαιότητας, πολλά εστιατόρια - ιδίως τα εστιατόρια γρήγορης εξυπηρέτησης (QSR) - αποφάσισαν να εγκαταλείψουν τα έντυπα μενού, αντικαθιστώντας τα με ψηφιακά. Αυτή δεν ήταν μόνο μια έξυπνη επιλογή από την άποψη της δημόσιας υγείας και ασφάλειας, αλλά ήταν και ένας πολύ αποτελεσματικός τρόπος για τις επιχειρήσεις να μειώσουν το κόστος σε μια εποχή που τα εστιατόρια σε εσωτερικούς χώρους ήταν κυριολεκτικά μη διαθέσιμα.
Και ποιος καλύτερος τρόπος για να μοιραστείτε αυτά τα ψηφιακά μενού από τον δοκιμασμένο κωδικό QR; Έτσι, όσο τα εστιατόρια προσέφεραν φαγητό σε πακέτο ή διανομή, και ακόμη περισσότερο, όταν η εστίαση στους εσωτερικούς χώρους επανήλθε σιγά-σιγά, δεν ήταν ασυνήθιστο να βλέπουμε κωδικούς QR να κοσμούν σχεδόν σε κάθε βιτρίνα καταστήματος, πάγκο, τραπέζι, POS και όχι μόνο. Άλλωστε, αποτελούν την τέλεια τεχνολογία ανέπαφων συναλλαγών για να αποφευχθεί η περιττή εξάπλωση του ιού, ενώ παράλληλα βοηθούν τους ανθρώπους να αισθάνονται λίγο πιο ασφαλείς και σίγουροι μόλις αποφασίσουν να ξαναβγούν έξω. (Τώρα, αν μπορούσαμε μόνο να χτυπήσουμε έναν κωδικό QR για να ταξιδέψουμε με τα μέσα μαζικής μεταφοράς, όλες οι προσευχές μας θα είχαν εισακουστεί!)
Τα καλά νέα είναι ότι οι κωδικοί QR εξακολουθούν να είναι ζωντανοί σήμερα, και δεν φαίνεται να φεύγουν από την καθημερινότητά μας σύντομα. Και τώρα που έχουν περάσει σχεδόν δύο χρόνια από την αρχή της πανδημίας και ζούμε σε μια εποχή όπου σχεδόν όλοι έχουν πάνω τους ανά πάσα στιγμή μια έξυπνη συσκευή κάποιου είδους, αυτή η τεχνολογία που κάποτε ξεθώριαζε γρήγορα, εμφανίζει μία σημαντική ανάκαμψη που υποθέτουμε ότι θα παραμείνει μέρος της καθημερινής μας "ψηφιακής συμπεριφοράς" για τα επόμενα χρόνια.
3 βασικά οφέλη από τη χρήση κωδικών QR στη διαφήμιση OOH
Τώρα που οι καταναλωτές έχουν κάνει την σάρωση των κωδικών QR μια νέα καθημερινή συνήθεια, ποιος μπορεί να πει ότι μόνο τα εστιατόρια, οι καφετέριες και παρόμοιες επιχειρήσεις μπορούν να είναι οι πιο ωφελημένοι από την τεχνολογία; Βέβαια, δεδομένου ότι ζούμε στην εποχή της ψηφιακής διαφήμισης σε εξωτερικούς χώρους, αυτό μας έκανε να σκεφτούμε πώς οι κωδικοί QR θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν (για άλλη μια φορά) ακόμη πιο αποτελεσματικά σε διαφημιστικά μέσα Digital Out of Home (DOOH) σήμερα.
Ακολουθούν τα μεγαλύτερα οφέλη που βλέπουμε από τους κωδικούς QR στην DOOH διαφήμιση:
1. Οι κωδικοί QR παρέχουν ελκυστικές εμπειρίες στο χρήστη σε πραγματικό χρόνο
Χάρη στις προόδους που έγιναν πρόσφατα στο χώρο της DOOH διαφήμισης, γνωρίζουμε ότι οι διαφημίσεις σε εξωτερικούς χώρους είναι ισχυρά μέσα στην εργαλειοθήκη των επιχειρήσεων για την προώθηση της μετατροπής από offline σε online διαφημίσεις. Όμως, όταν τοποθετείται ένας κωδικός QR σε μια διαφήμιση DOOH -ιδιαίτερα σε μορφές διαφήμισης DOOH με υψηλό χρόνο παραμονής, όπως οι στάσεις λεωφορείων, ο δρόμος, οι αφίσες κλπ- αυτή η στιγμή της μετατροπής μπορεί ουσιαστικά να συμβεί αμέσως. Αυτή είναι μια τεράστια "νίκη" για τους διαφημιστές. Είτε θέλετε να προωθήσετε την επισκεψιμότητα στον ιστότοπό σας, να ωθήσετε τις λήψεις εφαρμογών, να αυξήσετε τους ακόλουθους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή ακόμη και να προωθήσετε ειδικές προσφορές (διαθέσιμες μόνο μέσω του κωδικού QR), όλα αυτά μπορούν να συμβούν με ένα μόνο σημείο και ένα κλικ.
Εκτός όμως από την απλή προώθηση της επισκεψιμότητας -όποια κι αν είναι αυτή η επιθυμητή επισκεψιμότητα- αυτό δημιουργεί μια καλύτερη συνολική εμπειρία του χρήστη που συνδέει αμέσως τους καταναλωτές με το brand. Όπως γνωρίζετε, μερικές φορές έχετε μόνο λίγα δευτερόλεπτα για να τραβήξετε την προσοχή ενός καταναλωτή. Προσθέτοντας κωδικούς QR στις διαφημίσεις DOOH, μπορείτε να τραβήξετε την προσοχή τους με ένα εντυπωσιακό δημιουργικό ή μηνύματα και στη συνέχεια να τους δώσετε έναν τρόπο να ασχοληθούν με το εμπορικό σήμα σας σε πραγματικό χρόνο, πριν το σκεφτούν καν.
2. Οι κωδικοί QR επιτρέπουν στους εμπόρους να δημιουργούν στοχευμένες διαφημιστικές καμπάνιες DOOH
Σκεφτείτε ότι αυτό είναι ένα μικρό double-click στα παραπάνω, που εστιάζει ειδικά στη στιγμή της μετάβασης που συμβαίνει όταν οι καταναλωτές κάνουν point-and-click σε πραγματικό χρόνο. Παραδοσιακά, οι διαφημίσεις DOOH είχαν μόνο ένα δευτερόλεπτο για να τραβήξουν την προσοχή ενός καταναλωτή, πράγμα που σημαίνει ότι η πρόκληση για δράση έπρεπε να είναι απίστευτα απλή. Κάτι όπως "επισκεφθείτε τον ιστότοπό μας" ή "ακολουθήστε μας στα social media" ήταν το μόνο που μπορούσε να κάνει μια μάρκα για να οδηγήσει σε μια online μετατροπή.
Αλλά οι κωδικοί QR στην ψηφιακή υπαίθρια διαφήμιση αλλάζουν εντελώς αυτή τη δυναμική. Τώρα, οι μάρκες μπορούν να δημιουργήσουν μοναδικές καμπάνιες -και τις σχετικές σελίδες προορισμού τους- για να οδηγήσουν σε συγκεκριμένες ενέργειες των καταναλωτών. Με άλλα λόγια, οι κωδικοί QR δίνουν στους εμπόρους μεγαλύτερη ευελιξία και δημιουργική ελευθερία για να δημιουργήσουν πρωτότυπες, DOOH καμπάνιες που μπορούν να επιτύχουν εξαιρετικά εξειδικευμένους στόχους.
3. Οι κωδικοί QR προσφέρονται για καλύτερη μετρησιμότητα
Αυτό δεν θέλει και πολλή εξήγηση αλλά αξίζει να το αναφέρουμε γιατί σε ποιον δεν αρέσουν τα δεδομένα; Κάθε κλικ σε έναν κωδικό QR είναι μια προκαταρκτική μετατροπή που μπορεί στη συνέχεια να παρακολουθηθεί μέχρι την πραγματοποίηση μιας αγοράς, τη λήψη μιας εφαρμογής, την πρόσβαση σε ένα κουπόνι ή μια ειδική προσφορά, την παρακολούθηση ενός λογαριασμού στα Social Μedia ή ό,τι άλλο είναι αυτό που ζητάτε από τους καταναλωτές να κάνουν.
Ακόμα περισσότερο, μπορείτε να παρακολουθείτε αυτούς τους κωδικούς σε επίπεδο διαφήμισης για να έχετε πληροφορίες σχετικά με το ποιες διαφημιστικές τοποθετήσεις, μορφές, μηνύματα καμπάνιας, προσφορές και όχι μόνο, οδήγησαν στη μεγαλύτερη εμπλοκή και μετατροπή. Αυτό διευκολύνει τη διπλή εφαρμογή των στρατηγικών που αποδίδουν ή τη βελτίωση του δημιουργικού σε πραγματικό χρόνο, ώστε να έχει ακόμα καλύτερες επιδόσεις. Όπως και να το δείτε, οι κωδικοί QR μπορούν να ξεκλειδώσουν μια νέα διάσταση της μετρησιμότητας των DOOH διαφημίσεων που οδηγεί σε μεγαλύτερη βελτιστοποίηση της καμπάνιας.
Μερικές συμβουλές για τη χρήση κωδικών QR σε DOOH καμπάνιες
Φυσικά, υπάρχουν μερικές βέλτιστες πρακτικές που πρέπει να ακολουθήσετε όταν τοποθετείτε κωδικούς QR σε DOOH καμπάνιες. Ακολουθούν ορισμένες πρακτικές συμβουλές για να κινηθείτε προς τη σωστή κατεύθυνση:
- Επιλέξτε το σωστό μέγεθος.
Δεδομένου του γεγονότος ότι οι μορφές DOOH διαφημίσεων κυμαίνονται σε μεγέθη -από εντελώς γιγαντιαίες έως σχετικά μικρές- δεν υπάρχει ένα σημείο αναφοράς που να ταιριάζει σε όλους. Ωστόσο, ένας γενικός κανόνας είναι να βεβαιωθείτε ότι ο κωδικός QR είναι αρκετά μεγάλος ώστε να μπορεί να σαρωθεί από απόσταση τουλάχιστον ενός μέτρου (ή και περισσότερο). Γιατί; Επειδή οι καταναλωτές δεν θα είναι πάντα κοντά στις DOOH διαφημίσεις σας. Πρέπει να βεβαιωθείτε ότι, ακόμα και αν οι καταναλωτές βρίσκονται εν κινήσει, ο κωδικός είναι εύκολο γι' αυτούς να τον σημαδέψουν και να τον σαρώσουν.
Για παράδειγμα, σε μια ψηφιακή οθόνη 55", θα πρέπει να υιοθετήσετε κάτι σε μεγέθη 250-300px (περίπου 6,25-7,5 ίντσες). Για μεγάλες διαφημιστικές πινακίδες ή στάσεις λεωφορείων, θα πρέπει να αυξήσετε το μέγεθος- για μικρές επιφάνειες που βρίσκονται στους δρόμους, θα πρέπει να μειώσετε το μέγεθος. Όποια και αν είναι η περίπτωση, φροντίστε να λάβετε υπόψη σας τον τρόπο με τον οποίο οι καταναλωτές μπορεί να αλληλεπιδράσουν με τη διαφήμιση, είτε στέκονται μπροστά της ή περνούν από αυτήν με το αυτοκίνητό τους, και αυξήστε ή μειώστε το μέγεθος του κωδικού QR ανάλογα.
- Τοποθετήστε το στο επίπεδο των ματιών.
Όσο πιο εύκολα φαίνεται ο κωδικός QR, τόσο πιο πιθανό είναι οι καταναλωτές να τον εντοπίσουν και να τον εκμεταλλευθούν. Αυτό, επομένως, που έχει περισσότερο νόημα είναι να τοποθετήσετε τον κωδικό QR στο ύψος των ματιών. Φυσικά, ανάλογα με τη μορφή της διαφήμισης και τη θέση της, αυτό δεν θα είναι πάντα εφικτό. Ωστόσο, όταν πρόκειται για διαφημίσεις σε ψηφιακές οθόνες ή σε στάσεις λεωφορείων και περίπτερα δρόμου, περιπτώσεις δηλαδή όπου οι καταναλωτές μπορεί να βρίσκονται πράγματι στο σωστό ύψος με το δημιουργικό, βεβαιωθείτε ότι ο κωδικός QR δεν είναι πολύ ψηλά ή κρυμμένος στο κάτω μέρος.
- Χρησιμοποιήστε μόνο έναν κωδικό.
Μια γενική ορθή πρακτική στη διαφήμιση είναι να συνδέετε ένα call-to-action με κάθε διαφήμιση. Ακολουθήστε την ίδια προσέγγιση με τους κωδικούς QR. Προσθέτοντας πολλούς κωδικούς, δημιουργείτε ακούσια μια υπερφίαλη εμπειρία για το χρήστη που μπορεί να μειώσει τη μετατροπή. Οι πολλαπλοί κωδικοί QR, όπως και τα πολλαπλά calls-to-action, δυσκολεύουν πραγματικά τους καταναλωτές να ξέρουν σε τι να εστιάσουν. Και όπως αναφέρθηκε παραπάνω, κάθε DOOH καμπάνια πρέπει να στοχεύει σε ένα μόνο μέρος της ευρύτερης στρατηγικής της καμπάνιας σας. Έτσι, βεβαιωθείτε ότι ένας και μόνο κωδικός QR στην DOOH καμπάνια σας θα συμβάλλει στην επίτευξη αυτών των στόχων.
Επικεντρωθείτε σε τρόπους με μεγαλύτερο "χρόνο παραμονής".
Οι μορφές DOOH διαφήμισης που μπορούν να τραβήξουν την προσοχή του καταναλωτή για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα θα πρέπει να είναι η πρώτη σας επιλογή όταν πρόκειται να εκτελέσετε καμπάνιες που βασίζονται σε κωδικούς QR. Θυμηθείτε, για να κάνετε έναν καταναλωτή να ασχοληθεί, πρέπει πρώτα να του κεντρίσετε το ενδιαφέρον με το δημιουργικό και τα μηνύματά σας. Στη συνέχεια, χρειάζεται κάποιο χρόνο για να βγάλει τη συσκευή του και να σαρώσει τον κωδικό QR (χωρίς σφάλματα). Εδώ το κλειδί είναι ο χρόνος. Οι μορφές διαφήμισης που επιτρέπουν στους καταναλωτές να σταματήσουν, να κοιτάξουν και να ασχοληθούν με το δημιουργικό θα έχουν τις υψηλότερες επιδόσεις.